کانال سوئز: ناوگان آمریکا، جلوی کشتی های جنگی ایران را سد کرد
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

یک منبع آگاه گفت؛ ناو هواپیما بر آمریکایی اینترپرایز، در دهانه کانال سوئز راه را بر ناوچه موشک انداز ایرانی الوند و ناوچه تدارکاتی خارگ بست و از عبور این دو کشتی از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه جلوگیری کرد.

جمعه گذشته گفته شد این دو ناو ایرانی، پروانه عبور از کانال سوئز را به دست آورده بودند ، مقامات وزارت دفاع و وزارت امور خارجه مصر، علیرغم مخالفت ها ی اسرائیل و آمریکا ، با درخواست جمهوری اسلامی برای عبور این دو کشتی جنگی بسوی دریای مدیترانه به مقصد بنادر سوریه موافقت کرده بودند.

خبر های محرمانه حاکی از این است که از هفته پیش، پنج کشتی جنگی آمریکایی، کانال سوئز را زیر کنترل دارند. پنجشنبه پیش ، هفدهم فوریه، ناو هواپیما بر اینترپرایز، که از سوی ناو موشک انداز ( لیت گلف ) و کشتی تدارکاتی تندروی (آرکتیک) اسکورت می شد، بسوی جنوب کانال سوئز رفت تا بتواند راه را بر دو کشتی ایرانی که قصد داشتند از ورودی جنوبی دریای سرخ وارد کانال  سوئز شوند ببندند. ناو های هواپیما بر آمریکایی ژرژ واشنگتن و وینسون، پیشتر به خلیج عدن فرستاده شده اند. ناو وینسون به تازگی ازاقیانوس آرام به این منطقه فرستاده شده است.

روز یکشنبه بیستم فوریه، هم زمان با تظاهرات مردم علیه رژیم در ایران ، تلویزیون عرب زبان العالم، وابسته به حکومت اسلامی ایران، اعلام کرد که دو ناوچه ایرانی  در حال عبور از کانال سوئز می باشند، این خبر دروغ که به هدف تحت الشعاع قرار دادن تظاهرات مردم پخش شده بود از سوی مقامات کانال سوئز تکذیب شد و گفته شد که زمان عبور کشتی های ایرانی تا 48 ساعت دیگر تمدید شد ه است.

پس از عبور دو ناوچه ایرانی به مقصد بندر جده در عربستان، هفته پیش ناو هواپیما بر، آبراهام لینکلن، از ناوگان پنجم آمریکا از پایگاه خود در بحرین به دهانه خلیج فارس حرکت و روبروی سواحل ایران موضع گیری کرد.

مقامات دولت اسرائیل می گویند؛ ناو های ایرانی، حامل سلاح و موشک های دوربرد برای گروه حزب الله در لبنان می باشند، ولی حکومت اسلامی به مقامات کانال سوئز اعلام کرده است که محموله این کشتی ها سلاح و مواد شیمیائی نمی باشد و گفته اند که این ناو ها در اجرای یک برنامه آموزشی برای تمرین دانشجویان نیروی دریایی در مقابله با دزدان دریایی سومالی در خلیج عدن،  به سوریه فرستاده می شوند.

با این ترتیب راه پس و پیش دو ناوچه الوند و خارگ  بسته شد ، پرسش در این است آیا آمریکا می تواند و مایل است که از این دو کشتی ایرانی بازرسی نماید، تا ادعا های هر دو کشورایران و اسرائیل، روشن شود.

 

  دوم اسفند- 21 فوریه 2011


February 22nd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی